Efemeriden

Efemeriden
Efemeriden

Efemeriden. Facebooknotities
Uitgeverij P
Leuven, 2016 (80 pp.)
1e druk
ISBN 978 90 79433 50 6

€ 15,00 — bestel

uit de pers — geselecteerd

Facebook is een vrijplaats. Patrick Lateur gebruikt dit forum sinds najaar 2011 om op een kernachtige manier indrukken en ervaringen te delen die teruggaan op zijn lectuur en zijn reizen, op gebeurtenissen van culturele en politieke, religieuze en artistieke aard. Zijn berichten werden en worden steeds druk gevolgd en geapprecieerd, mede omdat elk bericht altijd wordt voorzien van passend beeldmateriaal. Uit de honderden berichten die Lateur postte tussen najaar 2011 en najaar 2016 selecteerde de auteur zowat een derde, dat los van aanleiding en beeldmateriaal voor zich spreekt. Deze bundeling van Facebook- notities kan beschouwd worden als een cultureel dagboek van de auteur Lateur, die zich vanuit zijn aantekeningen op Facebook zich in een nieuw genre beweegt.

uit de pers

‘Het internet – in dit geval Facebook – biedt Lateur zo de mogelijkheid een cultureel dagboek bij te houden en over zijn impressies te discussiëren met anderen. (Zelfs met mensen die hij nooit heeft ontmoet: ik ken Lateur uitsluitend langs digitale weg.) In feite blijft Lateur, die ooit voor de klas heeft gestaan, een docent die zijn publiek wil prikkelen en helpt de geest te scherpen.’ (Jona Lendering in Mainzer Beobachter)

‘Very interesting (62pp) publication of Dutch language textual FB-posts of the eminent Belgian classical philologue in the years 2011-2016, which not only reveals as a kind of personal diary his meditations about news on his professional field, but also on subjects of ordinary life experiences. It also sets a standard for intellectual communication and exchange of ideas via the electronic universal fb-channel, to which I precomise also myself in a slightly different area.’ (Wim Klever op Facebook)

‘Ook dit is Facebook: het mooie FB-dagboek Efemeriden van Patrick Lateur — zijn aantekeningen van 2011 tot 2016. Of hoe elk medium zoveel waard is als zijn gebruiker.’ (Stefan Hertmans op Facebook)

‘Hij springt daarin uiteraard van de hak op de tak, maar voor de talrijke vrienden, volgers en lezers van voormalig leraar Lateur bieden deze leesnotities een kleine goudmijn. […] Zelfs wanneer hij zich op het domein van de humor bevindt, verliest hij de ernst van het leven niet uit het oog. Het boek heeft een groot formaat en telt slechts 62 bladzijden. Maar het is een boek voor fijnproevers en opent meteen het nieuwe literaire jaar.’ (Hendrik Carette in ‘t Pallieterke)

‘Efemeriden is wat het is: geen uitgewerkt betoog, maar een soort van eindeloze reeks van aantekeningen in de loop van (en vaak ook expliciet bij) de tijd. De periode die bestreken wordt is die van 2011 tot 2015, maar die bovenstroom van gebeurtenissen vormt vooral de aanleiding om dieper te graven. Men ‘hoort’ Patrick Lateur als het ware denken, dromen en overwegen. Veel betere gesprekspartners zijn er alvast niet denkbaar.’ (Dirk De Geest op MappaLibri.be)

geselecteerd

donderdag 2 augustus 2012
Omar Kháyyám heeft me op de vakantieheuvel betoverd met zijn Rubáiyát. De negen eeuwen oude kwatrijnen van de Perzische dichter lopen over van de wijn, maar wie ze las weet dat het om méér gaat dan het heerlijk vocht alleen. — Intermediair vertalen is fout, compleet fout, maar tussen twee glazen rood bezondigde ik me toch heel even aan kwatrijn LXIX in de Franse vertaling van Grolleau (1980):

Vergeet niet: beur me op met bekers wijn
en kleur mijn ambergele huid robijn.
Was mij met wijn wanneer ik sterven zal
en laat mijn houten kist uit wingerd zijn.

zondag 19 april 2015
In Chartres gleden mijn ogen andermaal over de hoge glasramen van de westgevel en ik dacht aan het oude misverstand als zouden middeleeuwse kerken ongelettereden een catechismus voorhouden. Maar hoe lees je dan die hoge gebrandschilderde ramen? Middeleeuwers hadden geen toneelkijker bij. Gisterenavond stelden de memoires van de grote historicus van de oudheid Paul Veyne (Prix Femina Essay 2014) me weer gerust. Want, waar komt het op aan in Chartres of, zoals bij Veyne, op de portalen van Moissac? ‘Outre la gloire de Dieu, il y a aussi l’œuvre. … L’intéressant qui est désinteressé, l’art planté trop haut à la face du ciel, l’œuvre ou du moins le zèle de l’ouvrier, ou encore le plaisir de s’exprimer.’ (Et dans l’éternité je ne m’ennuierai pas. Souvenirs, 2014, 199-200).