Foto’s als vedute

Bij Lempertz in Köln wordt vandaag een particuliere verzameling Rom in frühen Photographien geveild. De stad Keulen heeft blijkbaar iets met die aandoenlijke foto’s uit de eerste decennia van de fotografie, want op mijn Romeplanken vind ik een catalogus met dezelfde titel van Museum Ludwig uit 1978. Vanaf 1839 zijn het niet alleen schilders en schrijvers die Rome evoceren tijdens hun Grand Tour. Ook fotografen, de nieuwe artiesten, vinden elkaar in Caffè Greco in de Via Condotti. In het verlengde van de vedute leggen zij antieke monumenten van Rome vast, waardoor archeologen en kunsthistorici vandaag een wel heel aparte inkijk krijgen.
Zo brengen de schilder James Anderson uit Cumberland en de Romeinse kopergraveur Tommaso Cuccioni het Forum Romanum in beeld. Anderson vanop de flank van het Capitool, Cuccioni fotografeert in de richting waar zijn collega stond. Stond, want er liggen een paar jaren tussen de ongedateerde foto’s. Bewijs: de bomenallee op de Via Sacra, in 1849 gerooid en in 1855 weer aangeplant. Een verhaal dus van terminus ante en terminus post quem.
Op hun zoekplaatjes treffen mij vooral de boerenkarren en bij Anderson ook het amper zichtbare vee. Restanten van het aloude Campo Vaccino. Onder Pio Nono (1846-1878) hebben archeologen de boeren naar de Campagna Romana verwezen. Vandaag lopen wij meters dieper op hun ondergrond.

Foto boven : James Anderson (1813-1877), Tempel van Saturnus. Forum Romanum 1852-55 – Foto onder : Tommaso Cuccioni (1790-1864), Tempel van Saturnus. Forum Romanum 1856-57.
© Lempertz

Dit wordt gereblogd op #GrondslagenNet, de groepsblog van archeologen, classici en oudhistorici.