Parijs – 3

Tien Caravaggio’s in het Musée Jacquemart-André: vaut le voyage. Zelfs al heb ik ze alle, sommige zelfs al meermaals gezien. Op één doek na, een in 2014 opgedoken Maria Magdalena in extase, door kenners aangewezen als het origineel (boven links). Want van die populaire Maria van Magdala zijn er wel acht kopieën bekend die in aanmerking komen om het origineel te zijn.
Van de goddelijke ervaring van Maria van Magdala geeft Caravaggio een heel eigen en naturalistische interpretatie waar erotiek niet ver weg is. Mystica en zondares dus. De houding doet denken aan de antieke Slapende Ariadne uit de Vaticaanse Musea, en Bernini had ongetwijfeld dit doek voor ogen toen hij zijn Extase van de H. Theresia beeldhouwde.
Caravage à Rome, amis & ennemis eindigt met de vergelijking van de zogenaamde Madeleine Klein (boven rechts) en het recent opgedoken exemplaar, dat na Tokyo voor het eerst in Europa wordt getoond. Beide doeken komen uit privéverzamelingen. Er zijn dus enorme belangen mee gemoeid. Bij die gedachte raak je moeilijk in extase.

Arianeendormie
5315867_b4c43c2c6fe19172cd82a3582fb659d82be3c3b4_1000x625