Drank, liefde, toeback en kunst

Wàt een schilder conterfeit, zegt niet per se iets over het leven van de schilder zelf. Toch was het herlezen van Adriaan Brouwer van Felix Timmermans een aardige aanloop naar de heerlijke tentoonstelling in Oudenaarde. Ik zag er uitvergrote bruegeliaanse koppen, expressiever en tegelijk vervloeiender geschilderd, geplaatst in een beperkte binnenruimte met slechts een handvol figuren. Ze roken, drinken en spelen, vechten en vrijen. Ze leven heftig en Brouwer heeft dat hevig leven weergegeven. Adriaen kende het van binnenuit, voelbaar en zichtbaar. En evoceerde alle emoties die het oproept.
Het leven is een soep met vier troostende mergpijpen in: de drank, de liefde, de toeback en de kunst. Zo opent een van de beste romans van Timmermans. En op het einde luidt het: Ik heb altijd van droom gehouden, ´k zocht hem in de pijp, de drank, de vrouw en de Kunst.
adriaen_brouwer_-_tavern_scene
Herbergscène (ca. 1635), National Gallery, Londen.