Sicilië 4 – Artistiek speculeren

In Catania verraste de expositie Da Giotto a De Chirico. I tesori nascosti mij met een Caravaggio. Zijn werk zag ik al grotendeels, maar deze Treurende Maria Magdalena was me onbekend. Ze overtuigt, o.m. door een tonaliteit die doet denken aan de Magdalena uit de Doria Pamphilj in Rome. Eigenlijk had ik haar moeten kennen. In die houding zit ze op de voorgrond van De dood van de Maagd (Louvre) naast het sterfbed van Maria. Vond ik pas bij thuiskomst in mijn literatuur die het doek van Catania nergens vermeldt. De man uit Caravaggio varieert wel vaak op eenzelfde thema, maar een detail in zijn geheel onveranderd hernemen is bij hem tot dusver onbekend. De Magdalena komt uit een privé-collectie en blijkt eerder al in Napels te zijn geëxposeerd. Exposities en catalogen bezorgen een werk een overtuigende status. Experts moeten maar snel uitsluitsel geven over de authenticiteit van het doek. Dan zou de eigenaar wel eens dezelfde houding kunnen aannemen als zijn gekoesterde vrouw uit Magdala.

45death0